Oldalak

2012. augusztus 31., péntek

Vödrös savanyúság ("bedobálós")



Valaha réges-régen, egy megyeszékhely közepében, mikor még "rendes" munkahelyen dolgoztam (a bejegyzés keletkezésekor még főállású anya voltam), egy kolléganőmtől kaptam ezt a receptet. Persze, ezt megelőzte egy kis kóstolás, és nagyon megtetszett a dolog, hogy csak bekeverem a "löttyöt", majd néhány dolgot beledobálok, és semmi megromlás, felforrás és egyéb társai. A receptet kissé átdolgoztam az évek alatt, mert nem tartalmaz timsót, szalicilt pl., csupán borkénport és Na benzoátot.

Hozzávalók:
(15-20 literes műanyag vödörhöz)
5 l víz
6 dl 10 %-os ecet
50 dkg cukor
25 dkg (nem jódozott!!!) só
1,5 dkg Nátrium benzoát
2 dkg borkénpor
fűszerek: torma, kapor, babérlevél, egész bors, borókabogyó, mustármag, koriander

Elkészítés:

A borkénport és a Nátrium benzoátot kevés vízben feloldjuk, majd a többi vízhez adjuk, amit a vödörbe öntöttünk. Beletesszük a cukrot, a sót és a fűszereket.
A zöldségeket - ami bármi lehet: uborka, almapaprika, TV paprika kicsumázva, félbevágva, picike zöld dinnye, karfiol,  gyöngyhagyma stb. - alaposan megmossuk, átvizsgáljuk, hogy nem hibásak-e. Beledobáljuk a lébe az adott savanyítandó egyedeket, a tetejét tányérral zárjuk le, hogy a zöldségeket leszorítsuk a lébe. A vödör tetejét lezárjuk.
A vödör tartalmát folyamatosan lehet feltölteni, ahogyan teremnek a kertben a zöldségek, vagy ahogyan hozzájutunk egyéb beszerzési forrásból. Kb. 8 nap múlva lesz fogyasztható az eltett savanyúság.
Fontos, hogy kézzel-fémmel nem szabad belenyúlni a lébe, kizárólag műanyag kanállal/csipesszel! Érdemes az első napokban kevergetni, illetőleg ha beleteszünk egy újabb zöldség adagot, másnap/harmadnap át szoktam kavargatni.
Ha ezt a pár szabályt betartottuk akkor egy évig eláll a savanyúságunk.







 








5 megjegyzés:

  1. Már tavaly is gondoltam rá, hogy csinálok, de akkor nem jött össze. Vagyis nem tudtam, hogy milyen összetevőkből álljon a lé.
    Ma viszont hozzáfogok és elkezdem "beledobálni" a belevalókat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy rám találtál, és ezzel a receptre is! Jó munkát hozzá!

      Törlés
  2. Szia ne haragudj ,a fűszerekből mennyi kanállal kell bele körülbelül? valamint borókabogyó hol lehet kapni vagy frissen kell szedni? :) a reszelt torma is jó bele?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Egy-egy zacskóval (20-25 g) szoktam beletenni a fűszerekből. Ha borókabogyót nem sikerül szerezned, nem gond, ezek a fűszerek opcionálisak, ki mit szeret. Lehet még mást is beletenni, vagy kevesebb félét, ha valamit nem kedvel a család. A tormát nem reszelve, hanem egészben (felezve/negyedelve) teszem bele, mint a húslevesbe a petrezselyem gyökeret. A tormát hipermarketekben is lehet kapni, de piacon teljesen bizonyosan. Remélem, tudtam segíteni.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...