Oldalak

2011. november 17., csütörtök

Laska avagy palóc krumplilángos


Nagyon sokáig töprengtem, hogy melyik ételt mutassam be Nektek először! Végül úgy döntöttem, hogy ami a leginkább emlékeztet Nagymamámra, az a „laska” nevű finomság. Ebben a formában mindhárom gyerkőc szereti a laskát! Itt természetesen nem a pofon egy szinonimájáról van szó, hanem egy egyszerű krumplis ételről, amit palóc lángosként is nevezhetünk. Heves megyéből származom, egészen pontosan Eger mellől egy kis falucskából, aminek a neve Bekölce. Itt ez a tésztaétel nagyon elterjedt, viszont ahol jelenleg tengetem napjaimat (Észak-Dunántúl) kevésbé ismert, mondhatnám alig.
Ahogyan Nagymamám készítette, azt én nem tudom megvalósítani pontosan úgy, mivel ő a sparhelt platniján sütötte. Na, persze mivel nagy kedvencem a laska, ezért megoldottam a dolgot, hogy a modernizált világunkban is tudjam ezt enni. Minden helyzetben fel szoktam találni magam (ezt majd egy későbbi bejegyzésemben is fogjátok tapasztalni), így ezt is leleményes és egyszerű módon megoldottam: palacsintasütőben szoktam sütögetni a laskáimat. Persze, nem adja vissza teljesen azt az ízélményt, mint amit a sparhelt, de ha ló nincs, jó a szamár is, ugye?
Ennyi bevezető után jöjjenek a hozzávalók és a recept!

Hozzávalók:
1 kg lisztes (ó)burgonya
3 dkg vaj/margarin
30-35 dkg liszt
a nyújtáshoz liszt

Elkészítése:

Az alap a krumplis tészta, amiből szilvás gombócot, nudlit szoktunk készíteni.

A krumplit enyhén sós vízben, héjában megfőzzük. (Próbáljunk egyforma példányokat kiválasztani, hogy mindegyik egyszerre legyen puha. Ha nem egyforma méretűek, akkor a kisebb "egyed" hamarabb megpuhul, és "elázik", túl vizes lesz.) Majd leszűrjük, még melegen meghámozzuk, áttörjük, majd lazán szétterítjük, és hagyjuk langyosra hűlni. Hozzáadunk 3 dkg vajat/margarint, 1 csipet sót, aztán egyenletesen a tetejére szitáljuk a lisztet, és lágy, rugalmas tésztává gyúrjuk - a liszt pontos mennyisége attól függ, mennyire lisztes, illetve vizes maga a krumpli. Konyharuhával letakarjuk, és 10-15 percet pihentetjük.



A tésztából a képen látható módon hengereket formázunk, majd feldaraboljuk, és kis cipókat készítünk, amiket kör alakúra kinyújtunk.
Sütés után megkenem olajjal, megszórom sóval, és egymásra pakolom a "palacsintákat".



Létezik egy édes változata is, amikor a kisült laskát forró vízben egy pillanatra megmártjuk, majd tányérra tesszük, megszórjuk cukrozott darált mákkal. Ezekből a mákos „lapocskákból” tornyot építünk: egymás tetejére rakosgatjuk, így alul-felül mákosak lesznek (kivéve persze az alsót: ezt az kapja, aki büntiben van). Majd palacsintaszerűen feltekerve fogyasztjuk.

Jó étvágyat hozzá!

20 megjegyzés:

  1. Hanikám, gratulálok néked, követlek!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó az első bejegyzésed!!! Biztos vagyok benne, hogy a többi is ilyen, sőt még jobb lesz!:) a laskát én is ismerem, nálunk krumplis lepénynek nevezik! Nekem is a nagymamám sütötte a legfinomabbra, de azért finom az palacsintasütőben sütve is! Mi néha megkenegetjük kevés zsírral is, csigaalakúra föltekerjük, majd ismét kinyújtjuk, és ezután sütjük!
    Mégegyszer GRATULA a blogodhoz, nagyon sok sikert kívánok hozzá!!!
    U.i: teljesen jó lett a fejléced is!:)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen a kedves szavakat!

    VálaszTörlés
  4. Nekem nem Nagymamám sütötte, hanem egy ismerős néni, de mai napig a kedvencem, a gyerekeim is szeretik :)

    Gratula a blogodhoz!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm szépen a gratulációt kedves Ilulu!

    VálaszTörlés
  6. Hello Ani, Nos minden gondolatomat felülmúltad, hogy milyen is lett - NAGYON JÓ!!!! Gratula és puszi, Öcsikéd - Ricsi

    VálaszTörlés
  7. Nagyon klassz lett, tetszik a kép és a szöveg hozzá:-))

    VálaszTörlés
  8. Kedves Hani!Köszöntelek a blogolók világában!:-)Én is szoktam ilyet sütni és én is a Nagymamámtól tanultam.:-)
    Várom a további receptedet!

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm szépen a gratulációkat és a dicséreteket! Külön puszi az öcsémnek:-)

    VálaszTörlés
  10. Gratulálok a bloghoz, engem is elvarázsoltál :)

    VálaszTörlés
  11. Nagyon szépen köszönöm, Vicuska:-)!

    VálaszTörlés
  12. szia Hani. nekem is mindig nagymamám sütötte Bükkszentmártonban biztos emlékszel rá Bekölce szomszédos faluja . további sok sikert .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :)! Persze, emlékszem a falura, hogy is feledhetném ezt a környéket.

      Törlés
  13. Isteni finom, grillezett hús és saláták mellé köretként fogyasztottuk és libazsírral és házi szilvalekvárral.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vicuska, örülök, hogy ízlett a családnak! Köszönöm a visszajelzésed!

      Törlés
  14. Én is bekölcei vagyok. Sajnos már nincs aki csinálna nekem... Örülök, hogy megtaláltam a receptedet! Ha erre jársz, majd teszteled, hogy sikerült e. 😉

    VálaszTörlés
  15. U bakker, te vagy Anita? 😀

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...